Trener biznesu – co kryje się pod tym pojęciem?

Nastała era start-upów i mikrobiznesu. Coraz więcej osób decyduje się na odważny krok w nieznane, by zrealizować plany, które od dawna towarzyszyły im na niesatysfakcjonującym etacie. Niedoświadczeni przedsiębiorcy najczęściej uczą się na własnych błędach, boleśnie pozbywając się złudzeń. Na szczęście arsenał narzędzi, z których mogą skorzystać, by ich marzenia przybrały materialną formę, stale się poszerza. Tu właśnie zaczyna się rola trenera biznesu – magika, który w swym kapeluszu kryje popularność, ekspansję firmy i imponujące przychody.

Trener biznesu – Sokrates świata pieniądza

Czym dokładnie zajmuje się osoba, wykonująca ten zawód? Łatwo to zrozumieć, porównując relację trenera biznesu z managerami czy pracownikami do stosunków pomiędzy uczniami a lektorem języka obcego, bądź instruktorem fitness a jego klientem. Najważniejszym aspektem działalności jest tu umiejętność zaoferowania szerokiego, wieloaspektowego spojrzenia na dotychczasowe osiągnięcia firmy oraz ich krytyczna ewaluacja. Trener biznesu opracowuje dla swoich klientów nowatorskie strategie, identyfikując błędy, które prowadzą do strat finansowych i wskazując korzystne rozwiązania, które nie zostały dotychczas wypróbowane.

Jednak to tylko pierwszy krok na drodze współpracy – gdyby był jedynym, praca trenera nie różniłaby się od pracy audytora. Jego kolejnym zadaniem jest stworzenie warunków, w których przedsiębiorcy, managerowie czy pracownicy będą skłonni opuścić swoją strefę komfortu, by zmierzyć się z własnymi lękami i ograniczeniami. To pozwoli im uruchomić procesy kreatywnego myślenia, nieodzowne do wprowadzenia innowacji, które wyróżnią firmę na rynku. Trener biznesu zajmuje się także interpersonalnymi aspektami relacji w przedsiębiorstwie – tu również musi zmotywować klientów, by rozpoczęli pracę nad usunięciem przeszkód, które blokują im drogę do pełnej efektywności. Niczym Sokrates podczas dyskusji z uczniami, nie zawsze oferuje gotowe odpowiedzi, zawsze jednak zadaje celne, nurtujące pytania, tak kierując procesem myślenia klientów, by wspólnie z nimi szukać najlepszych rozwiązań.

Cechy dobrego trenera biznesu

Zawód ten staje się coraz bardziej popularny, ale nie oznacza to, że wszystkich trenerów biznesu warto mierzyć jedną miarą. Niebagatelna część ich pracy opiera się przecież na posiadaniu tzw. umiejętności miękkich, usprawniających relacje między ludźmi. Może się więc zdarzyć, że za obiecującą ofertą, jaką z pewnością potrafi stworzyć osoba, której inteligencja emocjonalna nie jest obca, nie będą się kryły satysfakcjonujące rezultaty. Wbrew pozorom jednak nietrudno przekonać się, który trener biznesu będzie zbawieniem dla firmy z problemami, a który pozostawi po sobie tylko dziurę w budżecie.

Dobry trener powinien wykazywać znaczne kompetencje w każdym z podanych zakresów:

  •  głęboka znajomość niszy biznesowej, w której oferuje swoje usługi; wnikliwy wgląd w psychologię klientów firmy oraz naturę oferowanych produktów
  • wysoki współczynnik empatii i decentracji w połączeniu z bezbłędnymi zdolnościami komunikacyjnymi
  • umiejętności mediacyjne, radzenie sobie ze stresem oraz zdolność do panowania na otoczeniem, w których dominuje zdenerwowanie
  • zdolność do panoramicznego spojrzenia na sytuację; zdystansowana ocena plusów i minusów różnych rozwiązań, wskazywanie luk, które umknęły innym
  • innowacyjność i nieszablonowość; proponowanie możliwości, które wyróżnią firmę na tle konkurencji oraz elastyczne dostosowywanie strategii do potrzeb chwili
  • charyzma, pozwalająca na skuteczne motywowanie innych; wywieranie pozytywnego wpływu

Kiedy warto zatrudnić trenera biznesu?

Wymogi rynku są bezlitosne, a oferowanie dobrych, innowacyjnych produktów to niestety za mało, aby utorować przedsiębiorstwu drogę do zwycięstwa. To jeden z głównych powodów, dla których każdego roku szereg małych firm zwija działalność równie bezszelestnie, jak ją rozpoczęło. By uniknąć ich losu, nie wystarczy rzetelny biznesplan czy krótkoterminowa strategia działania. Dlatego praca, jaką z przedsiębiorcami wykonują trenerzy biznesu, ma często decydujące znaczenie dla sukcesu ich przedsięwzięć.

Z usług trenera korzystają nie tylko niewielkie, początkujące firmy. Niebagatelną różnicę mogą też odczuć spore przedsiębiorstwa, których właściciele zmuszeni są do poszukiwania źródeł przestoju w interesach lub nie potrafią zapanować nad skalą konfliktów pracowniczych. Większość międzynarodowych korporacji regularnie organizuje szkolenia pod kierunkiem trenerów biznesu, aby zapobiegać potencjalnym problemom, zanim się pojawią. Dlatego konsultacje z trenerem to optymalna propozycja dla rozważnych przedsiębiorców, gotowych, by prowadzić biznes wielotorowo, z uwzględnieniem aspektów ludzkiej psychologii oraz potencjału, jaki ze sobą niesie podejmowanie nowych wyzwań.

Dodaj komentarz